Ekonomi

ABD liman grevi ekonomiye günlük 5 milyar dolara mal olabilir

1 Ekim’de başlaması planlanan ve ABD’nin Doğu ve Körfez Kıyısı limanlarında çalışan 45.000 sendikalı işçiyi kapsayan olası bir grev, tarımdan ilaç sektörüne kadar geniş bir endüstri yelpazesini etkileyebilir ve günlük ekonomik maliyetin 5 milyar dolar olacağı tahmin ediliyor. Grev, ülkenin deniz yoluyla ithalatının yaklaşık yarısını yöneten 36 limanı etkileyebilir ve muz, giyim ve araçlar gibi ürünlerin ticaretini aksatabilir.

İşçileri temsil eden International Longshoremen’s Association (ILA) ve işveren grubu United States Maritime Alliance, mevcut altı yıllık sözleşmenin 30 Eylül’de sona ermesiyle birlikte ücret müzakerelerinde çıkmaza girmiş durumda. Grev gerçekleşirse, bu limanlar için 1977’den bu yana ilk grev olacak.

Beyaz Saray, geçen yıl Batı Kıyısı liman görüşmelerine müdahale etmesinin aksine, bu müzakerelere müdahale etmeyeceğini belirtti ve Başkan Biden’ın grevi önlemek için federal yetkileri kullanma niyetinde olmadığı açıklandı.

Risk altındaki limanlar önemli miktarda ithalat ve ihracat hacmini yönetiyor. Örneğin, Baltimore Limanı araç sevkiyatında lider konumda ve 30 Haziran 2024’te sona eren 12 aylık dönemde 37,8 milyar dolar değerinde araç ithalatı kaydedildi. Limanlar ayrıca makine, işlenmiş çelik ve hassas alet ithalatında da öncü konumda ve bu ürünlerin değerleri sırasıyla 97,4 milyar dolar, 16,2 milyar dolar ve 15,7 milyar dolar.

Tarım sektörü de önemli kayıplarla karşı karşıya kalabilir. American Farm Bureau Federation, ABD’nin deniz yoluyla yapılan tarımsal ihracatının %14’ünün ve ithalatının %53’ünün risk altında olduğunu ve bu durumun haftalık 1,1 milyar doların üzerinde ekonomik değeri etkileyebileceğini tahmin ediyor. U.S. Meat Export Federation, soğutulmuş ve dondurulmuş et ve yumurta endüstrisinin önemli bir kısmının bu limanlardan geçtiğini belirterek, grevin sektör için önemli riskler oluşturduğunu vurguluyor.

Ayrıca, ABD’nin konteyner bazlı ilaç ithalatının %91’inden fazlası ve ihracatının %69’u etkilenebilir. Örneğin, hayat kurtaran ilaçları içeren konteynerlerin önemli bir kısmı Norfolk, Virginia’dan ayrılırken, ilaç ithalatı Charleston, South Carolina üzerinden giriş yapıyor.

Tüketici ürünleri de bu durumdan etkilenecek; ülkenin giyim ithalatının yarısından fazlası ve 23,4 milyar dolar değerindeki mobilya ithalatı risk altında. Ancak, petrol ve gaz sevkiyatları ile kömür ihracatının, daha az emek yoğun doğaları nedeniyle büyük ölçüde kesintisiz devam etmesi bekleniyor.

ILA, grev sırasında bile askeri kargo ve kruvaziyer gemi operasyonlarını yönetmeyi taahhüt etti. Buna rağmen, beklenen grev, nakliye maliyetlerinin artmasına ve önemli gecikmelere yol açabilir. Logistics uzmanları, anında tedarik zinciri sorunları öngörüyor. Sea-Intelligence, bir günlük grevin dört ila altı günlük bir birikmeye neden olabileceğini belirtirken, Maersk, bir haftalık bir kapanmanın toparlanma için altı haftaya kadar süre gerektirebileceğini ve birikimleri ve gecikmeleri giderek artırabileceğini tahmin ediyor.

Bu makaleye Reuters katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu